מה חדש

תמצית מחקר: בדיקת יישום המעטפת הרגשית- חברתית ותרומתה כתכנית תוספתית הניתנת אחרי שעות הלימודים.

אפריל 21, 2016

הפרויקט הלאומי של הקהילה האתיופית פועלת בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה מחטיבות הביניים ומבתי הספר התיכוניים (כיתות ז-י"ב)כתכנית תוספתית הניתנת אחרי שעות הלימודים. 

התכנית שואפת לשפר את הישגיהם של תלמידים אלו בלימודים ולצמצם את הפער בינם לבין התלמידים האחרים עם דגש מיוחד על בחינות הבגרות, זאת באמצעות מתן מענים לימודיים, רגשיים וחברתיים.

תכנית הסיוע הלימודי מתמקדת גם במעטפת הרגשית והחברתית של התלמידים- דהיינו בקידום תוצאות חברתיות והתפתחותיות, כגון: כישורים חברתיים, הערכה עצמית ודימוי עצמי יוזמה וכישורי מנהיגות.

לאורך השנים מכון מאיירס- ג'ונייט –ברוקדייל  ליווה את פעילות הפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית בישראל וערך מחקרי הערכה שבחנו  את יישום המעטפת הרגשית הניתנת ואת תרומותיה מנקודת מבטם של משתתפי התכנית, של הצוותים המפעילים את התכניות ושל אנשים מצוות בית הספר.

ממחקר הערכה שנעשה עולה כי לדברי המרואיינים (צוות התכנית, צוות בית הספר והתלמידים) המעטפת הרגשית –חברתית הניתנת לתלמידים המשתתפים בתכנית הסיוע הלימודי היא רכיב חשוב ומשמעותי בתכנית ונתפסת כחלק בלתי נפרד מדרכי הפעולה לקידום תלמידים יוצאי אתיופיה.

כמו כן, מהמחקר עולה שיש חשיבות לליווי והתמיכה שמקבלים משתתפי התכנית מאנשי צוות במסגרת בית הספר ושימת דגש על הקשר עם הורי התלמידים וקיום פעולות  לחיזוק מורשתם ותרבותם של יוצאי אתיופיה, כגון: אירועי חג הסיגד וציון יום הזיכרון לנספים בסודן. כל אלו ועוד מחזקים את הערכה העצמית, הדימוי עצמי של התלמידים תוך כדי מתן תשומת לב לצורכיהם הייחודיים של התלמידים יוצאי אתיופיה ומשלבת גם פעילויות משותפות ליוצאי אתיופיה ולתלמידים שאינם יוצאי אתיופיה.