מגדל העמק

הזדמנויות לסיוע:

*סכום
*מטבע
*תדירות

האתגר

הצלחתו של הנער והנערה בתחום הלימודים איננה תלויה רק בו. קיימים גורמים נוספים המשפיעים באופן ישיר על הישגיו הלימודיים. כגון: השכלת ההורים, גודל המשפחה, הון תרבותי, קשר עם הורים, רקע תרבותי וחברתי ,רמה סוציואקונומית, סביבה לימודית וכדומה.  הקהילה האתיופית בישראל, בדומה לעליות קודמות, ניצבת מול אתגרים חברתיים זהים הנובעים מקליטה והגירה לחברה הישראלית. המעבר מחברה כפרית בעלת תרבות מסורתית לחברה מודרנית בעלת ערכים עירוניים איננה קלה.

 

ובסקר צרכי אוכלוסייה שנערכו לאחרונה עולה כי האוכלוסייה האתיופית בישראל מתמודדת עם קשי קליטה רבים: ביניהם, אחוזי אבטלה גבוהים בקרב ראשי אב, חוסר יכולת של הורים לשלוח את ילדיהם למסגרות איכותיות, קושי של הורים להעניק לילדיהם תמיכה לימודית, קשיי שפה, מעורבות נמוכה של הורים בחינוך ילדיהם, נשירה סמויה וגלויה של תלמידים ותלמידות ממערכת החינוך, שוטטות של צעירים ברחובות וחוסר מעש של נערים ונערות .

 

חסרים אלו מציבים את הנער והנערה במצב שונה מחבריהם. ומקטין את הסיכוי של הנער והנערה להגיע להישגים גבוהים בלימודים .

 

לנוכח מצב זה, הפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית בישראל מפעיל תכניות לימודיות אשר שואפות לשפר את הישגיהם הלימודיים של בני נוער יוצאי אתיופיה בארץ. לצמצם את הפער בהישגים בינם לבין התלמידים האחרים. עם דגש מיוחד על בחינות הבגרות . זאת באמצעות מתן מענים לימודיים , רגשיים וחברתיים, תוך נקיטה בגישה רב תרבותית שנועדה להעניק תשומת לב לצורכיהם הייחודיים . התכנית יושמה לאורך שנים באמצעות כמה גופים פדגוגיים: מכון ברנקו וייס, אורט ישראל, החברה למתנס"ים ,חברת אדיוסיסטמס, בית ציפורה ועמותת "מקסם."

 

המענה שלנו

מגדל העמק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת בשוליים הצפוניים של עמק יזרעאל, מגדל העמק נוסדה בשנת 1953  והוכרזה כעיר בשנת1988   נכון לדצמבר 2013, מתגוררים במגדל העמק 24,810  תושבים. מתוכם 860 יוצאי העדה האתיופית.

 

תכנית הפרויקט הלאומי פועלת במרכז הנוער בעיר כ7-שנים. כאשר מטרת התכנית היא לספק בשעות הפנאי מקום נוח אשר ייתן מענה איכותי, מעשיר ומשמעותי לבני נוער  בגילאים 13-18ליוצאי הקהילה  האתיופית. מרכז הנוער מהווה מסגרת שבה מקבלים בני הנוער טיפול בצרכים שוטפים ומיידים למניעת שוטטות וונדליזם, ולקבלת העשרה וחשיפה לפעילויות מגוונות . המרכז פועל חמישה ימים בשבוע בין השעות 16:00-22:00.

 

במסגרת התכנית מופעלים חוגים מעשירים וסדנאות מגבשות כגון: חוגי נגינה, בישול, כדורגל, ערבי בנות וערבי בנים.

 

 כמו כן, הבוגרים עוברים סדנאות בתחום הדרכה- שילוב בני הנוער בתנועות הנוער והקמת קבוצת מנהיגות כשבסוף התהליך הצעירים משתתפים בסמינר הדרכה. הקמת מועצת נוער במרכזי הנוער- קיום בחירות פעם בשנה למועצת הנוער. הכנה לצה"ל - הכנסת מד"ן לכל מרכז נוער, קיום פאנל תפקידים צה"ליים. העברת הסמכות לנערים - מתן אפשרות לחניכים להעביר חוגים וסדנאות בעצמם, העברת פעילויות ע"י חניכים במהלך ערב הבנים כאשר בכל פעם חניך אחר מעביר פעילות בנושא שהוא בוחר. סדנאות העצמה - העברת שתי סדנאות העוסקות בכישורי חיים  לנערים ולנערות בנפרד ובנוסף קיום ערב בנים וערב בנות פעם בשבוע. התנדבות הנוער בקהילה- יציאה של קבוצת נערים מתחלפים להתנדבות חברתית מעצימה. המטרה העיקרית של מרכז הנוער הוא להוות מקום לצמיחה והתפתחות לעצמאות תוך פיתוח מנהיגות, תרומה לקהילה ולחברה בכלל.